Ordet antioxidant används ganska friskt för att sälja allt från skönhetsprodukter till naturläkemedel. Ska med en gång medge att var gång jag hör ordet naturläkemedel så sätts den misstänksamma delen av min hjärna igång (frontalcortex, tror jag).
Sydsvenskan publicerar idag en intervju med f.d. professorn vid lunds universitet Rickard Holmdal ang. antioxidantpiller.
Holmdal är kritisk mot användandet av antioxidant-tabletter i syfte att förebygga sjukdom. Både när det gäller cancer och hjärt-kärl sjukdom så saknas det bevis för att vitamin-supplement (Särskilt vitamin E, en ) ger något som helst skydd.
Vitamin E, en viktig antioxidant som vi normalt får i oss i födan, har bekräftats korrelera med skydd mot hjärtkärlsjukdomar. I andra ord, höga nivåer av Vitamin E är associerat med mindre sjukdom.
Många trodde att dess antioxidant-egenskaper skyddade mot åderförkalkning, vilket i sig är en rimlig hypotes då åderförkalkningsprocessen drivs av oxidationsprocesser.
Men associationer är inte kausala samband. Kliniska studier där patienter fick Vitamin E eller placebo visade att gruppen som fick vitamin E inte fick något skydd. Detta innebär att associationen man såg mellan höga nivåer av Vitamin E och mindre sjukdom var sekundära, dvs. en orsak/ ett symtom på något annat.
En analogi: Att se på Godkväll på TV är associerat med att avlida inom de närmsta tre åren. Men, detta innebär inte att TV-programmet är dödsorsaken utan snarare att gamla människor uppskattar att se på Godkväll. Högt vitaminintag kan vara en konsekvens av något annat som egentligen är det som genererar skyddet (en hälsosam livsstil?).
Men åter till artikeln. Holmdal tar det ett steg längre och menar att oxidationsprocesser kan vara gynnsamma under vissa bestämda omständigheter. Han har i flera studier visat att celler signalerar toleranssignaler till varandra via syreradikaler (det som antioxidanter motverkar).
Vid autoimmuna sjukdomar angriper kroppen sig själv. Soldaterna i detta krig är leukocyter eller blodceller. Holmdal et al menar att oxidation av en grupp av dessa leukocyter (T-celler) skyddar mot den autoimmuna sjukdomen RA. Även om jag inte tror att denna mekanism är central vid autoimmunitet så säger det något viktigt om vår tendens att tänka i svart och vitt när vi betraktar koncept som inflammation och oxidation.
Sammanfattning:
1. Vitaminertillskott gör sig bäst, om något, i kosten.
2. Naturläkemedel som utlovar skydd mot sjukdomar genom att ha "antioxidant-egenskaper" fungerar med största sannolikhet inte. Har du tur blir du iaf inte sjukare.
3. Oxidationsprocesser ska motverkas på rätt ställen. Location, location, location.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar